تابلو-فرمان-چیست

تابلو فرمان آسانسور چیست + شرح عملکرد و وظایف آن

تابلو فرمان آسانسور چیست؟ آسانسور را می توان یکی از پرکاربردترین و در عین حال یکی از ضروری ترین تجهیزات به کار رفته در ساختمان های امروزی دانست،چرا که با رواج ساختمان ها و آسمان خراش های چندین طبقه جابه جایی بدون آنها در بین طبقات امری طاقت فرسا و عملا غیر ممکن است،آسانسور ها دارای اجزای متفاوتی هستند. تابلو فرمان ( به انگلیسی: Board control) از مهم‌ترین بخش‌های کنترلی و الکتریکی آسانسور بوده که در موتورخانه آسانسور قرار می گیرد و شامل برد اصلی، فیوزهای محافظتی، درایو، کنتاکتورها، رله و اتصالات میباشد که تصویر آن را نیز در ادامه مشاهده می نمایید.

تابلو فرمان آسانسور

وظیفه تابلو فرمان در آسانسور ها :

همانطور که از اسمش پیداست این مجموعه، وظیفه کنترل عملکرد اجزای آسانسور و هماهنگی بین آنها را بر عهده دارد.بروز مشکل در آن می تواند سبب ناهماهنگی بین سایر قطعات،عملکرد نادرست اجزای آسانسور و در نهایت از کار افتادن آن شود.اگر بخواهیم وظایف تابلو فرمان در آسانسور را بررسی کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • کنترل سرعت موتور آسانسور
  • کنترل جهت حرکت کابین آسانسور
  • پردازش درخواست‌های کابین و طبقات ( کلید های کنترلی داخل کابین و شستی)
  • کنترل باز و بسته شدن درب طبقات و درب کابین
  • حفاظت از سایر تجهیزات و قطعات آسانسور

انواع تابلو فرمان آسانسور

تا به حال هنگام استفاده از آسانسور در مکان های مختلف به نحوه حرکت و توقف آن دقت کرده اید؟شاید این سوال را از خود پرسیده باشید که چرا بعضی در ابتدا آهسته حرکت می کنند و توقف نرم تری دارند و بعضی حرکت یکنواحت و توقفات ناگهانی؟ تفاوت این مدل آسانسور ها در نوع تابلو فرمان به کار رفته در آنهاست که در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص آن ارائه می کنیم :

تابلو فرمان ها برحسب نوع حرکت آسانسور به دو نوع دو سرعته ( SPD2)  و تک سرعته یا درایودار (3VF) تقسیم بندی می شوند.

تابلو فرمان دوسرعته

 این نوع دارای دو سیم پیچ مجزا بوده بنابراین میتوانند با دوسرعت حرکت کنند. در این سیستم از آسانسورها، در ابتدا سیم پیچ دور تند فعالیت کرده و حرکت با دور تند شروع میشود سپس به سرعت استاندارد ( یک متر برثانیه) میرسد. به هنگام رسیدن به طبقه‌ی مد نظر سیم پیچ دور کند وارد عمل شده و سرعت کاهش میابد تا آسانسور بایستد.

تابلو فرمان تک سرعته یا درایو دار

این نوع از تابلو فرمان مجهز به یک درایو الکتریکی بوده که ولتاژ و فرکانس را تغییر میدهد. در واقع این تغییرات است که سبب تغییر در سرعت و گشتاور موتور آسانسور می شود.

در تابلو فرمان تک سرعته شروع با دور آهسته انجام شده و با افزایش ولتاژ، موتور به سرعت نامی میرسد. بنابراین از تکان‌های ناگهانی کابین به هنگام شروع و توقف خبری نیست.

تابلو فرمان ها از نظر مداری نیز دارای 4 طبقه بندی به شرح زیر می باشند:

  • تابلو فرمان ‌PLC
  • تابلو فرمان دیجیتالی
  • میکرو کنترلی 
  •   رله‌ای

خرید تابلو فرمان آسانسور با بهترین کیفیت و قیمت را از ما بخواهید

 

تفاوت تابلو فرمان تک سرعته و دو سرعته چیست؟

با توجه به توضیحات ارائه شده در ادامه دونوع تابلو فرمان موجود در بازار را در فاکتورهای مهم مقایسه نموده ایم تا ضمن شناخت بیشتر برای خرید بهتر تصمیم بگیرید :

 

تک سرعته دو سرعته
حرکت نرم و بدون ایجاد تقه در زمان توقفات و جابه جایی بیبن طبقات تغییر سرعت ناگهانی و ایجاد استرس و حس ناخوشایند
افزایش طول عمر موتور به دلیل حرکت نرم و بدون ضربه کاهش طول عمر موتور 
ایجاد صدای کمتر در هنگام حرکت و توقف در طبقات ایجاد صدای بیشتر ناشی از حرکت و توقفات 
کف کابین در هر حالتی تراز یا مماس به درب طبقات قرار می گیرد تغییر سطح تراز کابین در اثر افزایش یا کاهش وزن مسافر یا بار موجود در کابین (ممکن است کابین در اثر افزایش یا کاهش میزان بار یا مسافر،در هنگام توقف در طبقات، اندکی بالاتر یا پایین تر بایستد)
هزینه خرید و راه اندازی بالاتر نسبت به نوع دو سرعته هزینه راه اندازی کمتر نسبت به نوع درایو دار
مصرف انرژی مناسب تر نسبت به نوع دو سرعته مصرف انرژی بالاتر

 

عیب یابی تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور

 

عیب یابی تابلو فرمان نیازمند تخصص و مهارت زیادی است بنابراین باید توسط سرویسکاران ماهر و مورد تایید انجام شود. از آنجایی که تابلو فرمان در هنگام خرابی علائم خاصی را نشان میدهد تنها تعمیرکاران متخصص به آنها پی برده و آن را رفع می کنند توصیه می کنیم با توجه به پیچیدگی موجود در این جزء و جها جلوگیری از بروز حوادث، خوسرانه اقدام به کاری نکنید و حتما از شرکت های سرویس کار مطمئن کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.