فکه-هرزگرد-آسانسور

فلکه هرزگرد آسانسور چیست؟توضیح مختصر از عملکرد آن

فلکه هرزگرد آسانسور چیست؟ چگونه کار می کند و چه وظیفه ای دارد؟ قطعه ای است مانند تصویر زیر که در سطح آن چندین شیار وجود دارد و سیم بکسل آسانسور که یک سر آن به وزنه تعادل وصل شده بعد از عبور از روی فلکه موتور ، از روی آن عبور داده شده و به مرکز کابین متصل می شود.اگر یکبار به اتاقک آسانسور محل سکونت خود سر زده باشید بی شک این قطعه مهم به چشمتان خورده است.اما شاید از خود بپرسید این قطعه چه کاری انجام می دهد و چرا اسم آن هرزگرد نامگذاری شده است؟در ادامه به بررسی بیشتر این فلکه ی شیار دار خواهیم پرداخت.

فلکه هرزگرد آسانسور

وظیفه فلکه هرزگرد در آسانسور

این قطعه همانطور که از اسمش نیز پیداست اصطکاکی اندک با سیم بکسل آسانسور ایجاد کرده و کششی به سیم بکسل تحمیل نمی کند و عمدتا به صورت هرز می چرخد،دلیل این موضوع این است که این فلکه با شیارهایی که روی سطح خود دارد بیشتر نقش هدایت و حفظ تعادل سیم بکسل و به تبع آن جلوگیری از ایجاد تکان در کابین آسانسور را ایفا می کند اما چگونه؟زمانی که آسانسور به بالا و پایین حرکت می کند سیم بکسل که یک سر آن به کابین و سر دیگر آن به وزنه تعادل متصل است شروع به حرکت میکند ،وظیفه فلکه هرزگرد این است که با شیار های روی سطح خود به تنظیم زاویه پیچش سیم بکسل بدور فلکه موتور (آسانسور  گیرلس) یا فلکه گیربکس(نوع گیربکسی) و عدم انحراف آن کمک می کند که همین امر سبب نرمتر شدن حرکت آسانسور و حفظ تعادل  می گردد.

انواع فلکه هرزگرد آسانسور:

دو دسته بندی کلی بر اساس نوع آسانسور برای فلکه در نظر گرفته شده است،آسانسور های گیربکسی دارای فلکه هرزگرد انحرافی هستند که روی گیربکس نصب می شود.

در نوع دوم یعنی آسانسور های گیرلس،فلکه هرزگرد در قسمت پایینی موتور نصب می گردد و کارکرد یکسانی با نوع اول دارد.

نکته مهمی که نباید از قلم انداخت این است که فلکه هرزگرد باید در راستای فلکه موتور یا گیربکس و با زاویه 180 درجه نسبت به آن نصب شود.نصب حتی با کوچکترین انحراف می تواند سبب دررفتن سیم بکسل از روی فلکه هرزگرد و سایش شیار های این قطعه شود.

جنس فلکه هرزگرد:

این قطعه مهم به سبب نوع عملکرد باید دوام و سختی بالایی داشته باشد و در اثر استفاده طولانی دچار خوردگی نشود،در ایران از فلز چدن برای تولید این قطعه استفاده می شود که دارای مقاومت خوردگی بالایی بوده و قابلیت ریخته گری مناسبی نیز دارد.

نکات مهم در انتخاب فلکه هرزگرد:

تعداد شیارها و گام شیار موتور آسانسور بسیار اهمیت دارد و فلکه هرزگرد باید تعداد شیار متناسب با موتور مورد استفاده داشته باشد.

نوع موتور آسانسور (گیربکسی یا گیرلسی) در انتخاب فلکه هرزگرد مناسب موثر است چرا که نوع فلکه مورد استفاده برای این دو نوع موتور با یکدیگر متفاوت است.

ظرفیت آسانسور یکی از تاثیرگذار ترین عوامل در انتخاب این فلکه است،هر قدر ظرفیت آسانسور بالاتر باشد جنس فلکه باید مرغوبتر و مستحکم تر باشد،ظرفیت بالاتر سبب استفاده از سیم بکسل آسانسور در تعداد بالاتر و با قطر بیشتر می شود.

چگونه باید سلامت فلکه هرزگرد را بررسی کرد ؟

خرابی فلکه هرزگرد آسانسور

عوامل مختلفی در فرسودگی این قطعه موثر است که برخی از آنها شامل:

  1. نحوه طراحی آسانسور
  2. میزان کارکرد آن
  3. جنس فلکه خریداری شده و میزان مرغوبیت آن
  4. کیفیت سیم بکسل و میزان روغن کاری دوره ای آن
  5. تراز بودن فلک هرزگرد و فلکه موتور

و… می باشد که هر یک می توانند سبب بروز علائم خرابی فلکه هرزگرد آسانسور نظیر خوردگی شیارها،ساییدگی و گشاد شدن شیارها و ایجاد ترک روی فلکه هرزگرد در اثر فشار بیش از حد گردد بنابراین همواره به صورت دوره ای نسبت به بررسی این قطعه توسط سرویس کار ماهر اقدام نمایید تا از بروز مشکلات آتی جلوگیری گردد.

برای خرید فلکه هرزگرد آسانسور درانواع مختلف با بهترین کیفیت با فروشگاه آسانسور نادری در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.