گاورنر-چیست؟نحواه-عملکرد-به-زبان-ساده

گاورنر آسانسور چیست + نحوه عملکرد به زبان ساده

گاورنر آسانسور چیست ؟ عملکرد آن در چگونه است؟ آسانسور امروزه به یک جزء جدایی ناپذیرو مهم در ساختمان های کوچک و بزرگ مبدل شده است، وسیله ای تشکیل شده از اجزای مختلف که جابه جایی در طبقات مختلف را ساده می کنند و همزمان با مدرن شدن ایمن تر نیز می شوند تا احتمال بروز حادثه را برای سرنشینان به حداقل برسانند. اگر در در ساختمان های مرتفع از آسانسور استفاده کرده باشید حتما یکبار با خود فکر کرده اید که در صورت سقوط آسانسور چه اتفاقی می افتد؟ آیا مکانیزمی در آسانسور برای جلوگیری از سقوط و بروز حادثه تعبیه شده است؟ در این مقاله قصد داریم شما را با فرشته نجات آسانسور از سقوط یعنی گاورنر (Governor) آشنا کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید

گاورنر آسانسور چیست؟

گاورنر آسانسور

این قطعه که به انگلیسی (Elevator Governor) نیز نامیده می شود جزئی از سیستم ایمنی آسانسور بوده که عمدتا تحت نیروی گریز از مرکز کار می کند و بر اساس یک سرعت اسمی که همان حداکثر سرعت حرکت کابین آسانسور است کالیبره شده است.این قطعه سرعت کابین آسانسور در هنگام حرکت را مرتبا اندازه گیری و بررسی کرده و در صورت افزایش سرعت حرکت سرعت اسمی تعریف شده، مکانیزم توقف آن به صورت مکانیکی و الکتریکی (بسته به نوع گاورنر) وارد عمل شده و  به سرعت کابین را متوقف و از بروز حادثه و سقوط جلوگیری می کند.

گاورنر از چه اجزایی تشکیل شده است ؟

اجزای گاورنر

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید سیستم گاورنر از اجزای مختلفی از جمله :

  • فلکه اصلی گاورنر (معمولا در اتاقک آسانسور یا روی کابین نصب می شود)
  • کابین آسانسور
  • کفشک های ترمز مکانیکی که از طریق درگیر شدن با ریل آسانسور موجب توقف می شوند.
  • گیره اتصال سیم بکسل گاورنر به کابین آسانسور ( این قطعه به فرآیند فعال شدن کفشک های ترمز مکانیکی کمک می کند)
  • ریل آسانسور که ترمز های اضطراری با آن درگیر شده و سبب توقف می شوند
  • سیم بکسل گاورنر ( این سیم بکسل دور فلکه اصلی پیچیده شده و پس از چرخش به دور فلکه پایینی مجددا بالا آمده و دو سر آن به هم متصل می شوند)
  • فلکه انتهایی که با فلکه اصلی گاورنر در یک راستا قرار میگیرد و در انتهای چاهک آسانسور نصب می شود

انواع گاورنر کدامند ؟

به طور کلی دو نوع گاورنر بر اساس توقف وجود دارد که شامل گاورنر یک جهته و دوجهته می باشد،در نوع یک جهته توقف تنها در هنگام افزایش سرعت آسانسور در هنگام حرکت به سمت پایین انجام می شود درحالیکه در نوع دو طرفه این اتفاق هنگام افزایش نا متعارف سرعت به سمت بالا نیز انجام می شود.

خرید گاورنر دو جهته آسان شایان 1m

خرید گاورنر پارس آسا 1m

گاورنر آسانسور چگونه باعث توقف کابین می شود؟

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد پاسخ به این سوال دیگر چندان مشکل نیست ، همانطور که پیشتر نیز بیان شد این قطعه با یک سرعت اسمی (حداکثر سرعت حرکت کابین آسانسور) کالیبره شده است،زمانیکه به هر دلیلی سرعت کابین از مقدار تعریف شده بالاتر رود سیستم توقف اضطراری وارد عمل می شود به این صورت که با دو مکانیزم الکتریکی (قطع کردن برق موتور و توقف آن) و مکانیکی (قفل شدن فلکه اصلی گاورنر،درگیر شدن و قفل شدن سیم بکسل گاورنر و همچنین قفل شدن کفشک های ترمز ایمنی متصل به کابین به ریل آسانسور) توقف کامل آسانسور را به دنبال خواهد داشت.

ویدیوی زیر نحوه قفل شدن و توقف گاورنر را در اثر افزایش سرعت کابین نشان می دهد

گاورنرآسانسور کجا نصب می شود؟

این قطعه معمولا در قسمت فوقانی چاه آسانسورنصب می شود.

 

برای خرید گاورنر می توانید از طریق تماس با کارشناسان ما یا پشتیبانی سایت اقدام نمایید یا بخش مکانیکال محصولات را مشاهده نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.