آرام بند یا دیکتاتور درب آسانسور

دیکتاتور آسانسور چیست؟ بهترین مارک دیکتاتور آسانسور

آسانسورها در واقع ماشین­هایی هستند که در یک محور عمودی حرکت و افراد و بارها را بین سطوح جابه جا می­کنند. آنها، تجهیزاتی ضروری برای مکان­های مختلف اعم از خانه­ ها، کارگاه­ها، بیمارستان­ها و غیره هستند. به طور کلی این تجهیزات، رفت و آمد بین طبقات را برای افراد آسان­تر و راحت­تر می کنند. بالابرها از قطعات و بخش­های متنوعی ساخته شدند که همکاری موثر آنها با یکدیگر باعث دستیابی به سیستمی ایمن و راحت می شود. در ادامه این متن به بررسی یکی از قطعات موثر در بالابرها به نام دیکتاتور آسانسور یا آرام ­بند، نحوه عملکرد آن، علل خرابی و شیوه تعویض روغن آن می­پردازیم.

دیکتاتور آسانسور چیست؟

دیکتاتور آسانسور با نام دیگر آرام بند، وسیله­ ای است که در جلوگیری از اختلال صدا و محکم خوردن درب آسانسور به چارچوب موثر است. این قطعه را در بخش بالایی درب آسانسورهای لولایی نصب می­کنند.  به طور کلی این تجهیز به گونه­ای طراحی شده است که پیش از آنکه درب محکم بسته شود، آن را می گیرد و سپس به آرامی آن را می­بندد. همچنین با ایجاد فشار بر روی درب، به بسته ماندن آن کمک می کند. این تجهیز از درب، چهارچوب، قفل و غیره در برابر آسیب محافظت می کند.  

در بالابرهای صنعتی، کارگاهی، بیمارستانی و غیره که طول درب آنها بیش از 120 سانتی متر است، لازم است برای عملکرد بهتر، از دو عدد آرام بند استفاده نمود.

 

اجزای آرام بند:

دیکتاتور درب آسانسور یا آرام بند

علت سرعت بالای بسته شدن درب­های آسانسور، فنر بسیار قوی است که درون لولا وجود دارد. اگر تجهیزی نباشد که سرعت درب را کنترل کند، به چهارچوب، قفل و دیگر اجزای آسانسور آسیب وارد می شود. در واقع سلامت درب لولایی، وابسته به آرام بند است. این تجهیز قطعه ­ای فلزی و بسیار مستحکم است که از بخش­های متنوعی از جمله سیلندر، روغن، لاستیک، پیستون و یک فنر قوی ساخته شده است. درون سیلندر روغنی وجود دارد که فشار این روغن، ضربات وارده به درب را کنترل می کند. ضربات ابتدا به لاستیک وارد و در ادامه توسط پیستون یا فنر خنثی می شود.

عملکرد:

آرام بند صرف نظر از اندازه و وزن درب، از آن محافظت می کند و صدای ناشی از محکم بسته شدن درب را کنترل می نماید. حتی اگر درب به سرعت بسته شود، به آرامی ضربه را کنترل و خنثی می کند؛ همچنین با استفاده از نیروی فنر آن را بسته نگه می دارد. این تجهیز با کمک 40 قطعه­ ای که در ساخت آن دخیل هستند، اینکار را انجام می دهد.

معمولا آن را در مرکز لبه بالایی درب نصب می­کنند و قلاب آن روی چهارچوب درب می­نشیند. زمانی که درب باز می­شود، قلاب به طور خودکار، اهرم غلتکی را به سمت پایین فشار می­دهد و در نتیجه فنر به صورت یکپارچه کش می ­آید.

تنظیم دیکتاتور درب آسانسور:

تنظیم-آرام-بند-آسانسور

تنظیم این قطعه تقریبا بسیار آسان است. این تجهیز دارای دو پیچ به نام های تنظیم کننده و تثبیت کننده است. اگر می خواهید درب به سرعت بسته شود، پیچ تنظیم کننده را در جهت عقربه­ های ساعت بچرخانید. اما در صورتی که می­خواهید درب به آرامی بسته شود، این پیچ را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. در انتها حتما پیچ تثبیت کننده را بچرخانید تا تنظیمات عوض نشود. تنظیم این قطعه نیازمند تخصص ویژه­ای نیست و به سادگی قابل اجرا است.

انواع دیکتاتور درب آسانسور:

برخی از برترین تولید کنندگان دیکتاتور یا آرام بند آسانسور در ایران و جهان به شرح زیر هستند که همگی در فروشگاه آسانسور نادری با بهترین کیفیت قابل خرید می باشد.

موارد بالا، بهترین برندهای داخلی آرام بند یا دیکتاتور درب آسانسور هستند و دارای تاییده در بین متخصصان و کارشناسان حوزه بالابر هستند.

عمر مفید دیکتاتور آسانسور:

آرام-بند-آسانسور

این قطعه نیز مانند هر قطعه ­ی دیگری در آسانسور، پس از گذشت مدت زمان معینی کارایی خود را از دست می دهد. برای دستیابی به بهترین کارایی، باید ماهیانه آن را مورد ارزیابی قرار داد. در صورتی که عمر مفید این قطعه جانبی به پایان برسد، مستهلک می ­شود و سودمند نخواهد بود. موارد مختلفی از جمله میزان استفاده، تنظیم به موقع، رسیدگی و غیره  در تعیین عمر این تجهیزات دخیل هستند. اما معمولا در بهترین حالت عمر مفید آنها را بین 5 تا 7 سال در نظر می­ گیرند که پس از گذشت این زمان، لازم است آرام بند آسانسور تعویض شود.

علائم خرابی دیکتاتور آسانسور:

از جمله مواردی که به خرابی این قطعه مربوط می شود شامل:

  • مخزن روغن
  • شل شدن پیچ تنظیم کننده
  • شکستن لولای درب
  • سفتی دیکتاتور
  • شکستگی فنر درب لولایی

است. پیچ تنظیم کننده یکی از عوامل مربوط به تنظیم این قطعه است. در صورتی که پس تثبیت آن، همچنان شل باشد دلیلی واضح برای خرابی آرام بند است. مورد مهم دیگر، عدم تناسب فشار وارده به درب در فصل­های تابستان و زمستان است که در این صورت باید به سرعت نسبت به تعویض روغن این تجهیز اقدام شود.  

نحوه تعویض روغن دیکتاتور آسانسور:

همانطور که پیشتر اشاره شد، روغن موجود در سیلندر، فشار ناشی از ضربات را کنترل می کند. زمانی که جک­ها بسته هستند، فشار زیادی در پشت پیستون وجود دارد. پس برای تعویض روغن، باید جک­های این قطعه را تا انتها باز کنید تا روغن با فشار به بیرون نپاشد. در ادامه باید سیستم انتقال برق را قطع تا از برق گرفتگی جلوگیری کنید. حال پیچ تخلیه یا لوله انتهایی یکی از جک­ها را باز و روغن را تخلیه کنید. در این مرحله می­توانید روغن جدید را از کنار پمپ وارد مخزن کنید. در تعویض این روغن باید اندازه استاندارد آن را اعمال کنید؛ کم یا زیاد بودن روغن به شدت بر روی عملکرد این قطعه تاثیر­گذار است. مورد حائز اهمیت دیگر، توجه به زمان صحیح تعویض روغن است. با تعویض به موقع این روغن، از بروز مشکلاتی احتمالی پیشگیری نمایید.

جمع بندی:

با رشد و پیشرفت تکنولوژی، دانشمندان همواره به دنبال دستیابی به اختراعات جدید برای راحتی بیشتر انسان­ها هستند. ابداع بالابرها تحولی عظیم در جابه­ جایی افراد و کالاها بود. این تجهیزات روزبه روز پیشرفت می کنند و قطعات مختلفی را می­پذیرند. یکی از قطعات جانبی پرکاربرد، دیکتاتور یا آرام بند درب آسانسور است. این قطعه با کاهش سرعت بسته شدن درب از وارد شدن ضربه به چارچوب و درب و ایجاد صدای بسته شدن درب جلوگیری می کند و از این طریق طول عمر بیشتر درب، چهارچوب و قفل درب را تامین می کند. برای خرید انواع آرام بند از طریق سایت فروشگاه آسانسور نادری اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.